Apakah suatu amalan yang dianjurkan oleh Nabi
kita untuk sentiasa mengingati beliau, yang berupa selawat atau ayat
Al-Quran yang dapat kita hadiahkan kepada Nabi kita itu pada setiap kali
sembahyang atau setiap kali kita mengingatinya?
Apakah ada nas mengenainya?
Ada amalan menghadiahkan Al Fatihah kepada Rasulullah SAW, setiap kali hendak berdoa, adakah ini ada dalam nas?
Selawat ke atas Rasulullah (S.A.W.) merupakan suatu amalan yang disyariatkan oleh Islam.
Firman Allah (s.w.t) yang bermaksud: “Sesungguhnya
Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang
yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam
penghormatan kepadanya”. [Surah Al-Ahzab: 56]
Manakala di dalam hadith-hadith Rasulullah (S.A.W.),
terdapat banyak arahan dan kelebihan-kelebihan yang dinyatakan berkenaan
dengan selawat ke atas baginda (S.A.W.), antaranya :-
-
Sabda Rasulullah (S.A.W.) yang bermaksud: “Barangsesiapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat nescaya Allah (s.w.t) akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. [Hadith riwayat Imam Muslim daripada Abdullah bin Amru bin Al-‘Ass r.a]
-
Sabda Rasulullah (S.A.W.) yang bermaksud: “Sesungguhnya manusia yang paling utama denganku pada hari kiamat ialah yang paling banyak berselawat ke atasku”. [Hadith riwayat Imam Tirmizi daripada Abdullah bin Mas’ud r.a]
-
Sabda Rasulullah (S.A.W.) juga yang bermaksud: “Barangsesiapa yang berselawat ke atasku sekali nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. [Hadith riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a]
Kedudukan selawat ke atas nabi (S.A.W.) ini merupakan
perkara yang diwajibkan menurut sebilangan besar ulama’. Malahan
dinukilkan bahawa Al-Imam Al-Qurthubi menyatakannya sebagai ijma’
ulama’. Apa yang diperselisihkan oleh ulama’ ialah adakah selawat itu
wajib pada setiap kali majlis dan disebut nama Nabi Muhammad (S.A.W.)
atau adakah ianya sunat (bagi yang bersepakat menyatakan ianya wajib
seumur hidup).
Dalam hal ini, sebahagian ulama’ menyatakan ianya
wajib setiap kali disebut nama Rasulullah (S.A.W.), dan sebahagian yang
lain menyatakan wajib sekali di sepanjang majlis meskipun dalam majlis
tersebut kerap kali disebut nama Rasulullah (S.A.W.) dan sebahagian yang
lain menyatakan wajib memperbanyakkan selawat tanpa terikat dengan
bilangan dan tidak memadai sekali seumur hidup.
Menurut jumhur ulama dalam masalah ini, selawat ke
atas nabi (S.A.W.) merupakan ibadat dan jalan mendekatkan diri kepada
Allah (s.w.t). Seperti juga zikir, tasbih dan tahmid. Ia diwajibkan
sekali seumur hidup dan disunatkan pada setiap waktu dan ketika.
Sepatutnya juga ke atas setiap muslim memperbanyakkannya.
Berkait juga dengan soalan yang dikemukakan, iaitu
tentang hukum selawat dalam sembahyang. Perkara ini berlaku khilaf di
kalangan ulama’. Menurut pandangan Mazhab Syafei dan Hanbali, selawat
diwajibkan dalam sembahyang dan tidak sah sembahyang tanpa selawat.
Manakala dalam Mazhab Maliki dan Hanafi, selawat merupakan perkara yang
sunat muakkad dan sah sembahyang tanpanya tetapi dalam keadaan yang
makruh.
sumber:http://ulamak.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31:selawat-ke-atas-nabi-saw&catid=27:feqh-am&Itemid=86
No comments:
Post a Comment